Blog Noutăți

Epopeea autostrăzilor

Suntem invadați de știri legate de proiecte de autostrăzi ce stau să fie demarate sau care vor fi finalizate anul acesta. Întrebarea este cât pare a fi adevăr și cât e propagandă?

highway-construction

Cred că nu mai este un secret pentru nimeni faptul că avem printre cele mai slabe infrastructuri rutiere din Europa, marea noastră problemă fiind lipsa autostrăzilor. Această lipsă e ca o rană deschisă pentru orice șofer din România și o mare problemă pentru economie, ca să nu mai vorbim de rolul pe care ar trebui să-l joace autostrăzile în reducerea numărului de accidente cu urmări grave, unde România ocupă un loc fruntaș în Europa. Așa că este de înțeles de ce suntem atât de sensibili la orice știre, orice frântură de informație sau orice declarație a unui oficial legată de acest subiect. În ultima vreme, suntem asaltați cu informații și promisiuni, fie din partea guvernanților, fie din partea constructorilor.

_RBC9570

Majoritatea veștilor sunt bune, sau cel puțin așa vor să pară, asta dacă le ignorăm pe cele care avertizează în legătură cu amânarea inaugurării unor tronsoane deja aflate în stadii avansate de construcție. Dar chiar și acestea pot fi încadrate în categoria celor bune, pentru că este vorba doar de câteva luni de amânare, și ce mai contează câteva luni când am așteptat atâția ani.

Cât vom plăti pentru a merge pe autostradă?

Ar fi însă cazul să discutăm ceva mai mult despre planurile privind viitoarele autostrăzi, care acum se află doar în stadiul de proiect sau simplă idee. Cele mai aproape de realizare par a fi, în acest moment, tronsoanele București – Comarnic și Pitești – Craiova. Ambele vor fi construite în parteneriat public-privat, ceea ce ar trebui, în teorie măcar, să asigure un timp cât mai mic de proiectare și construcție pentru că – nu-i așa? – orice constructor are tot interesul să finalizeze cât mai repede lucrarea astfel încât să înceapă recuperarea investiției.

Tot de la diferiți înalți oficiali, precum prim-ministrul Victor Ponta sau ministrul-delegat pentru Marile Proiecte, Dan Șova, aflăm că există deja mai mulți constructori interesați pentru fiecare din cele două autostrăzi. Contractele ar trebui să fie semnate chiar anul acesta, pentru că există tot interesul ca, până la alegerile din 2016, măcar autostrada Comarnic – Brașov să fie finalizată. De altfel, pentru succesul acestui din urmă proiect, premierul Victor Ponta a fost dispus să-și pună cariera la bătaie, afirmând că, dacă nu va fi finalizat la termen, nu va mai candida la nicio funcție în 2016. Nu știu dacă ar trebui să-l și credem, dar oricum trebuie să privim dincolo de avalanșa aceasta de informații pentru că vom descoperi ceva interesant.

Bani europeni pentru autostrăzi

Anul acesta ar fi trebuit deja să fie dați în folosință peste 140 km din coridorul IV paneuropean, însă termenele au fost devansate. Conform informațiilor deținute de noi, până la finalul anului vor fi totuși finalizați, România ajungând astfel să aibă 670 km de autostradă. Ce se întâmplă însă dincolo de acest orizont? Ei bine, nu prea multe, pentru că, fără contracte semnate în 2012 și până la jumătatea anului 2013, în 2014, și posibil în 2015, nu vom mai vedea kilometri noi de autostradă. Cu alte cuvinte, gălăgia de acum are rolul de acoperi liniștea care se va așterne de anul viitor peste subiectul autostrăzilor.

Un lucru bun putem totuși extrage de aici, și anume că statul pare să fi înțeles într-un final că nu are suficienți bani să construiască toate drumurile de care avem nevoie și că ar fi bine să apeleze la investitori privați. O astfel de inițiativă extinsă la nivelul întregii țări ar trebui să ducă la o dezvoltare rapidă a sistemului de autostrăzi, lucru de care economia are nevoie ca de aer. Va trebui însă să ne obișnuim cu faptul că vom fi nevoiți să plătim pentru a circula pe drumurile de mare viteză chiar și 3 euro/100 km, după cum ne anunța recent chiar Dan Șova. Marea problemă este însă că taxa aceasta ar trebui să se generalizeze pentru toate autostrăzile, inclusiv cele construite din bani publici, după cum spune același Dan Șova, cu toate că se plătește deja vignietă pentru utilizarea tuturor drumurilor.

Tronsoane de autostradă finalizate în 2013

Arad – Nădlac, Lot 2: 16,6 km

Lugoj – Deva, Lot 1: 27,4 km

Deva – Orăștie (lotul Simeria – Orăștie): 17,5 km

Orăștie – Sibiu: 82 km

Total: 143,5 km




Redacția

comentarii

Click aici pentru a comenta
  • Pot sa va confirm ca lotul Simeria – Orastie este in stare de finalizare foarte avansata, dar e mare mirarea daca loturile Orastie – Sibiu si Lugoj – Deva vor fi date anul acesa spre utilizare.

PUBLICITATE

ABONAMENTE

NEWSLETTER





CATALOGUL AMS

EVENIMENTE

PUBLICITATE