Auto util

Dacia nu a fost primul automobil românesc

Definirea primului automobil românesc este un demers ce se poate dovedi înșelător dat fiind faptul că în Europa sfârșitului de secol XX se schimbă radical granițele statelor. De drept, primaul constuctor de mașini de pe teritoriul actual al României este MARTA, prescurtare de la Magyar Automobil Reszveny Tarsasag Arad.

Text: Andrei Nedelea

malaxa-1

Această companie s-a înființat în 1909 la Arad, cât orașul făcea parte din imperiul Austro-Ungar și s-a închis definitiv în 1926. Fabrica, ce aparținea filialei franceze din Le Havre a americanilor de la Westinghouse, a produs o gamă variată de vehicule, mai întâi camioane iar apoi autoturisme.

Producția nu era exhaustivă, iar până în anul 1912 se produseseră 150 de exemplare. În același an compania este preluată de Daimler și se mai produc încă 650 de vehicule (autoturisme, camioane și autobuze) până la începerea Primului Război Mondial.

Și totuși nu MARTA este ,,prima mașină 100% românească,’’ această distincție mergând unui autoturism marca Malaxa. În anul 1945, una dintre fabricile industriașului Nicolae Malaxa din Reșița producea o berlină de talie redusă, cu motor radiar în trei cilindri în doi timpi răcit cu aer de 30 cp și o viteză maximă de 120 km/h.

Forma autoturismului era una aerodinamică, văzându-se aici influența inginerilor de la IAR Brașov ce au contribuit la dezvoltarea lui.

Se spune că ar fi fost produse în jur de 800 exemplare (foto) până la încheierea producției în 1947, când se decide la Moscova mutarea liniei de asamblare undeva în URSS.

Între încheierea producției Malaxa și începerea producției în masă a modelelor Dacia, în 1968, pe teritoriul româniei se mai produc doar autoturisme fabricate manual, în număr foarte mic, în serie producându-se aproape integral doar camioane și utilaje.

Tag-uri

PUBLICITATE

ABONAMENTE

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

PUBLICITATE