Noutăți Test-drive Teste Teste comparative

Dacia Duster – două generații în oglindă

Nou și vechi, față în față. Comparația directă dintre cele două generații Duster este mai dificilă decât pare: cu fiecare nouă privire descoperi încă un detaliu care demonstrează cât de mult a evoluat SUV-ul Dacia. Să încercăm, drept urmare, să inventariem principalele diferențe.

După primul contact cu noul Duster, descris în ediția din ianuarie a revistei noastre, am pus la cale o comparație între cele două generații, prilej cu care am avut o revelație: dacă schimbările interioare sunt cât se poate de evidente pentru oricine, în schimb modificările aduse designului exterior sunt destul de subtile pentru unii, astfel că există voci care susțin în mod eronat că avem de-a face cu un simplu facelift al vechiului model.

Nimic mai fals. Iar pentru a dovedi această afirmație categorică, am ales să publicăm pe site prezentarea detaliată a exteriorului mașinii, păstrând comparația tehnică și a interioarelor pentru ediția din februarie a revistei. În sprijinul materialului online avem aplicația Juxtapose care ne permite să analizăm pas cu pas diferențele dintre cele două SUV-uri puse alături într-un cadru interactiv.

Pentru secțiunea frontală, am preferat să acordăm perspectivele raportându-ne la marginea superioară a parbrizului, unul dintre puținele locuri unde se întâlnesc liniile celor două mașini. De la bun început, remarcăm capota înălțată, mai puternic profilată a noului model și blocurile optice împinse în lateral, cu o conformație interioară apropiată de a vechiului Duster, dar cu lumini de zi LED din trei segmente. Iluminarea de zi, trebuie spus, este dezactivată în timpul semnalizării pentru a face mai vizibilă intenția de a schimba direcția de mers celorlalți participanți la trafic.

Ies în evidență noile oglinzi retrovizoare, care înglobează în cazul de față camerele video ale sistemului opțional MultiView (disponibil doar pentru versiunea de top, Prestige), integrat cu camerele video din grila frontală (sub logoul Dacia) și din spate.

O observație importantă: de urmărit detaliile asamblării, lufturile și îmbinările dintre părțile componente (în dreptul farurilor sau între bară și aripă, de exemplu), dar și prelucrarea mai atentă a materialelor plastice (grila frontală și cea inferioară, din dreptul intercoolerului). Duster este în acest moment cel mai bine finisat model din gama Dacia. Pe partea practică, să spunem că ornamentul cu aspect crom satinat de jos – inclus în versiunea Prestige – nu este vopsit, ci este din plastic turnat în această culoare, astfel că zgârieturile nu vor afecta aspectul său.

Pe plan estetic, barele de pavilion sunt mai elegante, inelul de remorcare nu mai este vizibil (poate fi accesat ușor prin scoaterea capacului de plastic), iar proiectoarele de ceață sunt încadrate într-o consolă cu aspect mai robust. Proiectoarele sunt acum integrate sistemului de iluminare statică în viraj, indisponibil doar pentru versiunea de intrare în gamă. Altfel, mulți au remarcat că duzele spălătorului de parbriz au rămas pe capotă, dar puțini menționează că ștergătoarele noului Duster nu mai sunt simetrice, ca înainte, acoperind acum o suprafață mai mare. Mai mult, în staționare (când oprești la semafor, de exemplu) ștergătoarele revin la frecvența minimă, chiar dacă maneta este setată pe o viteză mai mare, pentru ca acțiunea lor intensivă să nu devină deranjantă pentru șofer. Nu în ultimul rând, antena nu a dispărut, ci a fost mutată în spate, pentru a feri recepția radio de frecvențe parazitare.

Din lateral, prima diferență notabilă pune în lumină capota înălțată și parbrizul care coboară cu 100 mm mai în față decât la vechiul Duster, îmbunătățind atât senzația de spațiu la interior, cât și eficiența aerodinamică a mașinii. Apoi este evidentă înălțarea flancurilor, ceea ce îngustează suprafața vitrată și întărește aspectul atletic al profilului, marcat prin linii orizontale. Este adevărat că, la fel ca la vechiul Duster, designul lateral este parțial determinat de reperul comun cu alte modele din gama Dacia: portiera față. La prima generație, era vorba despre portiera de la Sandero, acum acest reper este identic pentru Logan, Sandero, Logan MCV și noul Duster.

Conturul pasajelor roților rămâne același, dar acum Duster vine în echiparea de top cu jante de 17”, cu pneuri 215/60 R17 (pe vechiul model sunt 215/65 R16). Da, așa este, roțile spate au în continuare tamburi de frână. Noi nu considerăm asta un punct slab, dimpotrivă, dar este bine să notăm că în această privință nu au fost făcute modificări.

Ceea ce ar fi putut fi în continuare o problemă – terminarea bruscă a aripii evazate în dreptul portierei față – s-a transformat în avantaj prin integrarea unui panou de plastic vertical, în egală măsură decorativ și util: roțile nu mai aruncă acum cu ușurință murdărie pe geamurile laterale. Tot referitor la geamuri, cele din față au o grosime majorată cu 0,35 mm, contribuind astfel la insonorizarea generală a habitaclului, alături de alte îmbunătățiri mai puțin vizibile, precum mărirea suprafețelor acoperite cu materiale fonoabsorbante și rigidizarea suplimentară a caroseriei.

Nervura de la baza geamurilor laterale care dispărea în neant după portiera spate a evoluat acum într-un contur sofisticat în jurul geamului posterior, oferind un profil dinamic unei secțiuni care înainte părea lăsată de izbeliște. Barele de pavilion sunt mai bine integrate în conceptul stilistic al mașinii și au o anumită grație în comparație cu cele de pe primul Duster, deși secțiunea lor ar putea să nu corespundă cu unele dintre sistemele de amarare disponibile pe piață. Există însă unele agreate în ampla ofertă oficială de accesorii Duster.

Deși este doar un mic detaliu la noul model, hayonul se încheie în partea superioară cu un eleron discret, în timp ce bara spate are o conformație diferită, care reduce din păcate unghiul de degajare de la de la 34,9° la 33° pentru versiunile cu tracțiune integrală. Altfel, garda la sol rămâne neschimbată: 210 mm. Dacă tot suntem la dimensiuni, ampatamentul este același (2673 mm), dar noul Duster a câștigat 26 mm în lungime, ajungând la 4341 mm. Și revenim la finisaje: de observat îmbinarea îngrijită dintre barele de protecție și aripi.

Ce schimbare în spate! Nu doar că stopurile sunt diferite, dar și arhitectura generală se așază acum în mai multe linii orizontale care accentuează lățimea mașinii, deși pe hârtie noul Duster este o idee mai îngust (1804 mm, fără oglinzi) decât prima generație (1822 mm). Unul dintre puținele locuri unde noul și vechiul se întâlnesc este în dreptul pragului de încărcare, în rest par două mașini complet diferite. Nici luneta nu mai este la fel. Inelul de tractare a dispărut din fața ochilor, ascuns de un capac de plastic, iar luminile de ceață și marșarier au coborât în partea inferioară a barei de protecție, eliberând astfel blocurile optice posterioare care au acum o grafică mult mai expresivă. Sunt instalați patru senzori de parcare acum, nu trei, iar pe extremități se întrezăresc senzorii sistemului de monitorizare și avertizare pentru unghiul mort (opțional de 200 de euro pentru versiunea Prestige).

Bagheta neagră de deasupra plăcii de înmatriculare este mai subțire și pentru că s-a renunțat la încuietoarea clasică, cu buton mecanic și cheie, în favoarea unei comenzi electrice de deschidere a hayonului. De altfel, acum doar portiera șoferului mai are încuietoare cu cheie. Este vizibil sus și noul amplasament al antenei compacte.

Brațele suspensiei independente de pe versiunile 4×4 păstrează conformația originală, dar valorile ecartamentelor au crescut de la 1567 mm la 1580 mm pe spate, de la 1560 mm la 1563 mm în față.

La fel ca ornamentul din față, cel din spate care urcă până la pragul portbagajului este de asemenea plastic turnat din plastic cu aspect crom satinat (dotare rezervată doar pentru versiunea Prestige) și protejează mai bine marginea barei de protecție de eventuale zgârieturi provocate de încărcarea/descărcarea bagajelor.

Fără a avea pretenția că am surprins aici toate diferențele exterioare dintre noul și vechiul Duster, reamintim că  în ediția din februarie a revistei noastre găsiți un test comparativ detaliat dintre cele două generații și anunțăm de acum o continuare a acestui material online care va aduce în curând câteva elemente suplimentare în analiza evoluției SUV-ului Dacia.

Daniel Butnariu

comentarii

Click aici pentru a comenta

  • domnilor! si eu sunt roman si imi doresc sa ma mandresc cu tara mea, DAR! “noul duster” este de fapt un facelift mai amplu…platforma tehnica este nemodificata! caroseria pe ici pe colo…capacitati de trecere in offroad bune, ok! nici macar o cutie automata pe 4X4!( sa nu canibalizeze cu alte branduri ale francezilor) in rest o adunatura de gadgeturi care iti fac cat de cat viata mai usoara. sa nu mai zic ca este proiectata tot pt. 3 stele NCAP. rusinos! masina in sine nu este rea, dar nici s-o ridicam in slavi nu se merita! din pacate noi facem tot trompete sub obladuirea ratatilor de francezi…s-a mai facut de catre dv. acum ceva ani in urma un comparativ intre Duster si Suzuki SX4…a castigat la puncte Duster !!!! ARE PORTBAGAJ MAI MARE!!!! pe bune?! asta a fost elementul decisiv? Buna idee ati avut cu comparativul actual. Asa am putut sa ne dam seama de marea realizare Duster! stiu ca ma repet! 3 STELE NCAP?!!!! DA! este un progres…nu cred ca veti publica acest punct de vedere.
    o zi buna!

    • În primul rând, Dragoș, am publicat punctul tău de vedere, după cum vezi. Desigur, ne-ar fi plăcut ca termenii folosiți de tine să fie mai adecvați pentru o discuție decentă referitoare la calitățile și defectele noului Duster, dar dacă preferi să te exprimi în acest fel, alegerea îți aparține. Referitor la comparația dintre cele două generații Duster, sperăm că ai citit cu atenție atât materialul online, cât și articolul din revistă, în care am încercat să explicăm tocmai faptul că nu avem de-a face cu un simplu facelift al primului Duster. Sunt destule modele care au marcat trecerea de la o generație la alta cu mai puține modificări decât cele adoptate de noul Duster. Apoi, având în vedere că aspectele criticate de tine au devenit deja convenționale pentru modul în care unii comentatori tratează marca Dacia – lipsa transmisiei automate pentru versiunile cu tracțiune integrală sau cele trei stele acordate în urma testului Euro NCAP -, suntem curioși dacă îți bazezi argumentele și pe un test personal cu noul Duster, în urma căruia am putea discuta mai argumentat obiecțiile tale. Legat de „ratații de francezi”, doar două observații: 1. trebuie să îți reamintim că Alianța Renault-Nissan-Mitsubishi este în acest moment cel mai mare constructor de automobile din lume, ceea ce înseamnă nu doar că produce respectivele automobile, ci și că acestea sunt cumpărate de clienți care nu țin cont de prejudecăți facile și impresii nefondate; 2. indiferent de părerea ta despre francezi, (re)venirea Renault în România marchează revigorarea unui segment industrial vital pentru economia țării și pentru potențialul său pe termen lung, atât pe partea de producție (prin activitatea uzinei și a fabricanților de componente auto), cât și pe cea de inginerie și design. Când alte țări din regiune vor avea un centru tehnic precum Renault Technologie Roumanie, un centru de testare precum cel de la Titu sau un centru de design precum cel de la București, vom putea aborda din altă perspectivă acest subiect. Deocamdată, fără acești francezi pe care îi critici, Dacia nu ar mai fi existat, iar asta ar trebui să fie evident pentru oricine.

    • @dragos: trebuie sa stii ca un rezultat 3* EuroNCAP 2010 nu egal cu un rezultat 3* 2017-18. Incepand cu 2009 testele EuroNCAP se inaspresc tot la 2 ani. Un rezultat 3* azi echivaleaza cu un 4* 2010 si probabil chiar 5* pre-2009.

  • Din punctul meu de vedere, faptul ca inca suntem producatori de “autoturisme de teren”, este un lucru imbucurator. Romania a fost printre primii producatori mondiali de auto 4×4 cu M461 (daca ne mai aducem aminte de el) iar in anii ’70 – ’80 autoturismele ARO au facut o impresie buna in tarile unde au fost exportate (in pofida calitatii slabe si tehnologiei mai rudimentare) avand chiar calitati off road reale. Dacia Duster este un demn urmas al celebrului ARO si personal ma bucur (ca si argesean) ca avem un astfel de model in gama auto produsa de noi. Chiar si in prezent, sunt inca putini producatori de auto off road pe plan mondial si european si trebuie sa ne mandrim cu ceea ce avem.
    Era mai bine daca despre DACIA vorbeam ca despre ARO, adica la timpul trecut?…
    Cat despre calitatea Duster-ului, trebuie sa luam tot timpul in calcul si pretul fata de concurenta!…
    Daca un Duster nou costa cat un Touareg vechi de 10 ani, cat o treime din unul nou, ce alegem?…
    Am avut si am condus Dacia 1310 model 1984, Dacia 1310 cu injectie model 2002 iar acum conduc Dacia Logan 2 model 2017, diferenta intre ele fiind ca de la cer la pamant, ca sa spun asa. Am avut si ARO 320D in anii ’90 iar in curand o sa cumpar si noul Duster 4×2 1.2Tce si o sa va spun impresiile mele despre ele comparativ.

PUBLICITATE

ABONAMENTE

PUBLICITATE

NEWSLETTER





CATALOGUL AMS

AUTODNA

EVENIMENTE

PUBLICITATE