Motorsport Noutăți Reportaj

În culisele echipei Renault Sport

Formula 1 este sportul-rege al automobilismului, iar prezența la o cursă e un „must“ pentru oricare fan. În cazul nostru a fost chiar un pic mai bine: am fost invitați de Renault la o parte din cea de-a doua sesiune de testare de pe circuitul din Barcelona, care a avut loc la începutul lunii martie.

Renault a revenit în Formula 1 cu propria sa echipă, acum 2 ani, urmând un traseu ascendent, în ciuda unei concurențe puternice. Desigur, încă nu este una dintre echipele favorite, fiind nevoie de mult timp și efort pentru a egala performanțele din 2005 și 2006, când a cucerit titlul la constructori, în timp ce pilotul echipei, Fernando Alonso, a ieșit campion mondial. Dar producătorul francez ia serios prezența sa în Formula 1, astfel că, în viitorul apropiat, ne putem aștepta la surprize plăcute.

Anul acesta, echipa îi va folosi în luptă pe Niko Hülkenberg și Carlos Sainz Jr. În Formula 1, piloții principali sunt vedete incontestabile. Stând în salonul de protocol al Renault Sport, am remarcat cum adolescenții se zgâiau de-afară, încercând să-i capteze atenția lui Niko Hülkenberg, care dădea un interviu la una dintre mesele de lângă geam. Practic, așa cum te-ai aștepta să vezi în cazul oricărei vedete, dar totuși interesant de constatat pe viu. Pe de altă parte, piloții secundari se pot mișca mult mai relaxați prin padoc. Anul acesta, Jack Aitken s-a alăturat celor doi piloți oficiali, fiind promovat ca pilot de rezervă. Membru al Academiei Renault Sport încă de la înființare, pilotul britanic-coreean de 22 de ani va combina rolul său în F1 cu activitatea din campionatul FIA de Formula 2.


L-am întâlnit în garaj, detașat și volubil, dornic de a ne povesti una dintre ultimele sale aventuri din lumea motorsportului. Asta, în timp ce programul încărcat al piloților principali abia dacă le-a permis câteva contacte pasagere cu echipa noastră. Dar adevărata vedetă din Spania a fost Carlos Sainz Jr. Cu un nume greu, dar și cu talent pe măsura acestuia, pilotul era întâmpinat de urale de fiecare dată când ieșea în teste, de la peluza de vizavi de boxa echipei. De altfel, fanii agățaseră și un banner galben, cu numărul 55 (al mașinii sale) și textul „#vamoscarlos“.

În garajul echipei
Din cauza secretelor care ar fi putut să fie dezvăluite accidental, suntem rugați să nu folosim camerele foto în boxă. Aceasta ne întâmpină cu numeroase monitoare de control al clasamentului sau pe care sunt afișate date telemetrice ale mașinii, diverse componente, dar și două mingi de fotbal – Hülkenberg se relaxează înainte de cursă jucându-se cu ele împreună cu fizioterapeutul lui. Cum fiecare componentă a unei mașini de Formula 1 este foarte scumpă și produsă într-o serie limitată, în garaj nu prea există stocuri, fiecare piesă necesară la un moment dat ajungând de obicei peste noapte la mecanicii echipei. Astfel, noi abia a doua zi am văzut noua parte frontală, care urma a fi testată. Cum regulamentul impune ca testele să se facă doar cu o singură mașină, ni se spune că în timpul curselor sunt mai multe piese în garaj.

Cel de-al doilea loc din boxă este ocupat de un monopost de anul trecut, ceea ce ne permite o comparație fugară între ele: Renault a trecut de la un negru mat la unul glossy, dar per total combinația cromatică este mai reușită acum, mai ales că galbenul a revenit la nuanța originală a Renault Sport. Pneurile cu presiunea de numai 0,9 bari se păstrează la 80 de grade în huse speciale, în vreme ce temperatura de plecare este de 100 de grade. Echipa nu are de lucru cu ele, totul e făcut de Pirelli. Ca o picanterie, ghidul nostru italian este foarte mulțumit de implicarea țării sale în acest sport – de Pirelli, Brembo, de revenirea Alfa Romeo, ca să nu mai vorbim de Ferrari.

Renault produce cea mai mare parte a mașinilor in-house – caroseria în Anglia, unde are și un tunel aerodinamic, iar motorul în Franța. În timpul sezonului, echipa are personal care lucrează în două ture. Iar dacă vă imaginați că Formula 1 este un sport exclusiv masculin, aflați că echipa include o femeie-inginer și una mecanic, care se ocupă de sistemele hidraulice.


Dintre componentele văzute, ne-a fascinat volanul extrem de complicat, chiar dacă multe dintre butoanele prezente acolo nu sunt pentru uzul pilotului. Comenzile includ limitare pentru linia boxelor, deschiderea eleronului, burnout, încărcarea bateriei, boost pentru depășire, radio, băut apă și chiar și o comandă pentru momentele când pilotul nu poate vorbi, pentru a confirma primirea mesajelor. Ecranul central afișează diverse informații utile, dar sunt și cazuri în care este folosit pentru mesaje pe care echipa nu vrea ca altcineva să le afle. Iar pe spatele volanului sunt nu mai puțin de opt padele! Mai mult, în caz de urgență pilotul trebuie să fie capabil să scoată volanul, centura, să iasă din mașină și să pună volanul la loc (pentru manevrarea ulterioară a monopostului) în decurs de maximum 7 secunde.

Cum s-ar vedea o cursă?
În prima zi, facem o vizită și în tribunele mai mult goale, nefiind vorba de un Mare Premiu. Trecerea monoposturilor cu peste 250 km/h prin fața noastră face dificilă imortalizarea lor în poze. De altfel, nu am putea spune că e ceva extrem de spectaculos. Renault ne-a furnizat dopuri de urechi, dar motoarele mai mici decât în trecut fac ca zgomotele să fie mult mai suportabile. Ba chiar, la trecerea cu viteză prin dreptul poziției noastre, identificăm și zgomotul aerodinamic al zecilor de fante, aripioare și caneluri care brăzdează corpul unei mașini de Formula 1. O mașină evident mai frumoasă decât cea din sezonul trecut, cu o siluetă de o eleganță clasică, datorată modificărilor aduse aripii verticale din spatele cock­pitului. OK, forma urmează funcției, dar o mașină de Formula 1 trebuie să-ți și placă. Trebuie s-o vrei pe un poster sau ca wallpaper. Așa că anul acesta s-a revenit la normal – mașinile trebuie să fie cât se poate de aerodinamice, cât timp nu sunt urâte. Iar haloul arată chiar foarte bine pe viu, deși am vaga impresie că piloții nu sunt tocmai încântați de faptul că le limitează vizibilitatea.


Cum suntem într-o categorie favorizată, echipa noastră părăsește tribunele pentru a lua loc într-un shuttle care face un înconjor al circuitului, pe un drum de serviciu ce urmărește pista, și opriri de câteva minute în puncte-cheie de pe traseu. Abia atunci, vedem mașinile în toată splendoarea lor, atacând grațios virajele, frânând brutal, iar apoi, accelerând viguros. Probabil, un tratament rezervat exclusiv VIP-urilor în timpul curselor, dar, dacă veți câștiga vreodată la 6 din 49, pe acesta vi-l recomandăm în locul unui simplu loc în tribune. A doua zi dimineață, experiența noastră include și un mic concurs de karting, pe un circuit alăturat celui de Formula 1. 15 minute la volanul micului vehicul ne obosește suficient pentru a aprecia eforturile supraomenești pe care trebuie să le facă un pilot de Formula 1 în timpul unei curse. Dar totul se sfârșește cu o satisfacție: în urma obținerii celui mai bun timp pe tur, o cască Renault Sport de jucărie semnată de Niko Hülkenberg intră în colecția redacției auto motor și sport.

Foto: Renault, Lukas T. Gorys, Dan Scarlat

PUBLICITATE

ABONAMENTE

PUBLICITATE

NEWSLETTER



CATALOGUL AMS

AUTODNA

EVENIMENTE

PUBLICITATE