Știri Video

(Video) CES 2019 – Esența auto-tehno a viitorului

CES 2019 – Esența auto-tehno a viitorului

CES – Consumer Electronics Show – ediția 2019 (8-11 ianuarie) este încă o dovadă cât se poate de clară a modului în care granițele tradiționale dintre industria auto și sectorul tehnologic au devenit din ce în ce mai subțiri… acum existând și din ce în ce mai multe locuri în care cele două segmente de fapt se întrepătrund.

Odinioară, producătorii auto și furnizorii de componente ne făceau pe toți, specialiști, viitori clienți sau simpli fani să așteptăm cu înfrigurare fiecare început de an având o singură țintă clară: Coasta de Est a Statelor Unite ale Americii, cu focalizare pe leagănul celor trei mari constructori locali – orașul Detroit. Astăzi, evoluția tumultoasă a noilor tehnologii din zona mobilității aduc din ce în ce mai aproape cele două sectoare industriale, motiv pentru care avem parte de o nu foarte subtilă schimbare de paradigmă… către Coasta de Vest și show-ul de tehnologie CES (Consumer Electronics Show), desfășurat la faimosul Las Vegas.



Germanii de la Mercedes-Benz sunt cei care dețin capul de afiș pentru industria auto anul acesta la CES. Ei au prezentat acolo, în premieră mondială, a doua generație a modelului CLA Coupé, un fastback în patru uși cu alură de coupé care a făcut furori în America din 2013 încoace. Nu este de mirare, astfel, alegerea făcută pentru lansarea noii generații – doar că, evident, este surprinzătoare doar locația – CES și nu NAIAS. Totuși, decizia are o logică – Mercedes nu mai se bazează doar pe designul „emoțional” deja devenit tradiție după prima generație. Compania vrea să promoveze noul CLA Coupé drept cel mai inteligent model din clasa sa. Ne place sau nu, stilul trece pe planul doi – Mercedes nu mai revoluționează nimic de această dată, ci se mulțumește să ne ofere o evoluție a designului primei generații, cu detalii moderne și menite să înscrie noul CLA în gama compactă, alături de noua Clasă A.



Ca de obicei, noua generație aduce un mic plus dimensional în anumite zone, însă nu toate valorile sunt pozitive. Lungimea a ajuns la 4688 mm (+48 mm), ampatamentul a crescut cu 30 mm la 2729 mm, iar ecartamentele au câștigat 63 mm în față și 55 mm în spate. Aceste modificări au dus la schimbări subtile în habitaclu, acolo unde spațiul pentru cap și umeri a avut cel mai mult de câștigat. În schimb, chiar dacă portbagajul este acum mai practic compartimentat, volumul total a coborât de la 470 la 460 litri. La CES, Mercedes a prezentat CLA în versiunea CLA 250, motorizarea pe benzină, în patru cilindri, de 225 CP și 350 Nm fiind cuplată la transmisia 7G-DCT cu dublu ambreiaj. Cu lansarea de piață programată în mai, constructorul a promis că va oferi în acel moment o gamă largă de propulsoare pe benzină și diesel, inclusiv legate la transmisii integrale 4Matic.


Pentru Mercedes, noul CLA pare să reprezinte un important tur de forță din punct de vedere tehnologic. Iar compactul coupé cu patru uși are de toate – de la lumini LED de înaltă performanță la exterior și interior la cele mai noi tehnologii de siguranță „Intelligent Drive”, care îi permit – pentru prima oară – să devină semi-autonom în anumite situații. Cea mai importantă noutate la interior – unul evident inspirat de Clasa A și B – o reprezintă noua generație a sistemului de infotainment MBUX. La un an distanță de la premiera noului „Mercedes-Benz User Experience” ce avea loc tot la CES, sistemul câștigă noutăți precum navigația cu realitate augmentată sau funcționalitatea MBUX Interior Assist, un fel de inteligență artificială menită să ofere o experiență mai naturală de interacțiune cu interfața computerizată.


Iar noutățile Daimler nu se opresc la noul CLA Coupé, constructorul german aducând la show-ul din Las Vegas și SUV-ul electric EQC, conceptul de mobilitate Vision Urbanetic și mai ales primul camion greu semi-autonom (SAE Level 2) din America de Nord – noua generație Freightliner Cascadia. Cu ajutorul sistemului Detroit Assurance 5.0, Cascadia este capabil să accelereze, frâneze și să schimbe direcția independent – prin intermediul coordonării sistemelor Adaptive Cruise Control și Active Lane Assist (format din Lane Keep Assist și Lane Departure Protection). Evident, și alte sisteme cunoscute din grupul Daimler își mai fac apariția în suita DA 5.0: Active Brake Assist 5.0 sau Side Guard Assist.



Producătorul japonez Nissan a oferit, cu siguranță, cea mai importantă surpriză automobilistică la ediția de anul acesta de la CES. Mai exact, ei au adus la show-ul din Las Vegas nu doar o versiune îmbunătățită a celei de-a doua generații Leaf – 3.ZERO – ci mai ales noul Leaf 3.ZERO e+ Limited Edition. Acesta din urmă este îndelung așteptata și zvonita variantă cu putere crescută și autonomie mărită, având 217 CP și o autonomie WLTP estimată la 385 km. Deja avem și prețurile și datele de lansare – 39.900 euro și luna mai pentru varianta standard, 45.500 € și vara acestui an pentru e+ Limited Edition. Noul Leaf 3.ZERO, în continuare dotat cu acumulatorul de 40 kWh, sosește cu noutăți tehnologice importante pentru 2019, printre care un nou sistem de infotainment cu ecran de 8 inch și servicii de conectivitate extinse (inclusiv navigație „door-to-door”). În plus, utilizatorii vor avea parte și de o nouă versiunii a aplicației NissanConnect EV, precum și posibilitatea de a comanda noi nuanțe de caroserie sau combinații bi-ton.


Starul standului Nissan de la CES, Leaf 3.Zero e+ Limited Edition, va fi – din păcate – disponibil în Europa în doar 5000 de exemplare. Dincolo de numele lung și confuz sau disponibilitatea foarte limitată, veștile bune sunt din fericire mai numeroase. Noul sistem de acumulatori Intelligent Power câștigă 25% la capitolul densitate și nu mai puțin de 55% la capitolul capacitate de stocare a energiei. Astfel, acumulatorii sunt formați din 288 celule în loc de 192 la versiunea de 40 kWh, capacitatea crescând la 62 kWh pentru un plus de 40% (100 km) în materie de autonomie. Așa cum deja se așteaptă fanii Leaf, noua versiune e+ sosește și cu tehnologii deja cunoscute – precum sistemele e-Pedal sau ProPILOT.



Producătorul japonez nu s-a limitat doar la noutăți auto pentru evenimentul din Las Vegas, ci a prezentat și un sistem demn de titulatura de show de avangardă a Consumer Electronics Show. Sistemul „Invisible-to-Visible” (I2V) este dedicat viitoarelor automobile, care vor putea beneficia de puterea combinată a sistemelor senzoriale de la bord și a internetului/bazelor de date din cloud pentru a-și forma o imagine mai completă a lumii înconjurătoare – efectiv devenind capabil să „vadă” dincolo de orizontul vederii umane (spre exemplu, după „colț” sau dincolo de următoarea curbă fără vizibilitate). Totul se bazează pe tehnologia Nissan Omni-Sensing, ce devine un centru de date care colectează informații din interiorul automobilului, din exterior în imediata sa apropiere și de mai departe prin intermediul conectivității cu bazele de date în timp real din cloud. Apoi, sistemul semi-autonom ProPILOT oferă cu ajutorul unui spațiu virtual prezentat la 360 de grade – atât în modul semi-autonom cât și în cel manual – informații relevante cu privire la drumuri și intersecții, vizibilitate, semnele rutiere sau posibilele surse de pericol – precum pietonii din apropiere. Totul este proiectat tridimensional și sub formă de „avatare”, iar sistemul poate monitoriza inclusiv persoanele de la bord pentru a anticipa dacă au nevoie de ajutor sau chiar și de o pauză.



Perfect conștient de nonconformismul prezentărilor auto la un show de tehnologie, Hyundai ne oferă cel mai exotic concept de „automobil” de la ediția 2019 a CES. Constructorul sud-coreean a decis să uimească asistența din Las Vegas cu un vehicul capabil să… meargă. Conceptul Elevate, la fel ca orice automobil tradițional, are roți. Însă, parcă desprins direct din universul Lego Technics, Elevate are roțile atașate la patru picioare robotizate ce îl vor ajuta să depășească chiar și cele mai dificile tipuri de teren – sau doar să navigheze mai ușor „jungla” urbană. De altfel, aceasta pare să fie ideea de bază din spatele acestui prototip – Hyundai descriind conceptul drept un „Ultimate Mobility Vehicle” (UMV). Acest vehicul robot ar putea deveni ajutorul ideal pentru echipele de SAR (search and rescue – căutare și salvare), deoarece combină elemente proprii automobilelor electrice cu cele aflate în spatele tehnologiilor din sectorul roboticii.


Elevate reprezintă o întreagă platformă modulară EV, oferind posibilitatea de a schimba caroseriile în funcție de necesitățile de moment. Arhitectura picioarelor robotice are nu mai puțin de cinci grade de libertate de mișcare, propulsia fiind asigurată de motoare electrice amplasate în roți – designul ales de ingineri oferind posibilitatea adoptării a două tipuri de mers – reptilian sau al mamiferelor. Astfel, Elevate se poate mișca în orice direcție, să escaladeze un perete de un metru jumate, să treacă peste o crevasă de aceeași dimensiune, să parcurgă/meargă pe orice tip de teren și chiar să atingă un ecartament lat de trei metri. În același timp, picioarele robotice pot fi ascunse și decuplate de la sursa de energie atunci când vehiculul ajunge pe autostradă, datorită sistemului pasiv de amortizare integrat la bord acesta fiind capabil să ruleze pe drumurile normale la fel ca un automobil tradițional – maximizând astfel și autonomia oferită de acumulatori.



Partenerii de concern de la Kia au adus propria avanpremieră tehnologică la show-ul american, gama sa de tehnologii fiind în special axată pe zona condusului autonom. Cu o zonă nteractivă intitulată „Spațiul condusului emoțional”, Kia a oferit în premieră o prezentare a sistemului R.E.A.D. – ‘Real-time Emotion Adaptive Driving’ – tradus prin sintagma „conducerea adaptativă în timp real bazată pe emoție”. Acest sistem a fost considerat de Kia drept prima tehnologie din lume bazată pe inteligența artificială emoțională, fiind dezvoltată pentru a „citi” simțurile și emoțiile oamenilor din interiorul mașinii. Astfel, R.E.A.D. poate optimiza și personaliza spațiul interior din habitaclul automobilului după o analiză în timp real a stării emoționale a șoferului cu ajutorul inteligenței artificiale capabile să recunoască semnalele biologice – senzorii citesc expresiile faciale, ritmul cardiac și activitatea electro-dermică.



Poate pentru unii ar putea semăna cu o invazie a intimității persoanei, însă sistemul a fost creat pentru a adapta mediul cabinei pentru a îmbunătăți starea persoanelor de la bord, fiind dezvoltat în parteneriat cu grupul Media Lab’s Affective Computing al prestigiosului Massachusetts Institute of Technology – MIT. Alături de R.E.A.D., Kia a prezentat și V-Touch – o tehnologie virtuală de control a gesturilor, care utilizează o cameră 3D pentru a oferi tuturor ocupanților vehiculului posibilitatea de a controla diverse funcții – iluminatul, sistemele HVAC (încălzire, ventilație și aer condiționat) și de divertisment. Nu în ultimul rând, Kia a prezentat și conceptul „Seed” – o bicicletă electrică cu patru roți, cu o autonomie de 100 km (62 mile), propulsată de un sistem hibrid cu pedale electrice, acționate de șofer – însă având și un grad ridicat de asistență electrică pentru a minimiza efortul depus de acesta. În cazul unor călătorii mai lungi, Seed este integrat în conceptul Bird, un automobil autonom dedicat strict transferurilor.


La ediția din acest an a Consumer Electronics Show (CES) de la Las Vegas, BMW a îmbrățișat latura tehnologică a show-ului, oferind însă câteva noutăți perfect demne de atenția noastră. Pentru a începe cu cea mai excentrică veste, germanii au colaborat – prin intermediul studioului Designworks – cu renumitul producător de îmbrăcăminte „outdoor” The North Face. Iar cele două nu au realizat un tradițional concept vestimentar… ci au prezentat prototipul „Futurelight Camper”. Acesta este o rulotă dedicată aventurilor pe tărâmuri îndepărtate… în mediu arctic. Cu un schelete tip dom acoperit cu materialul Futurelight al The North Face, ce utilizează tehnologia „Nanospinning” nimeni nu ar putea trece neobservat nici măcar în mijlocul pustietății. Iar noi, ca să facem o paralelă cu lumea automobilului, nu ne putem abține să nu observăm anumite asemănări cu faimosul model clasic BMW Isetta…


În plus, vizitatorii CES au avut posibilitatea de a fi primii care au condus conceptul BMW Vision iNEXT, acompaniați de noul Asistent Personal Inteligent BMW. Totul a avut loc în mediul virtual, însă – prototipul fiind expus alături de o instalație specială de realitate combinată ce oferă posibilitatea imersiei totale în viitorul mod de condus al vehiculelor mărcii: autonom, fără emisii şi complet conectat. Dotat cu ochelari de realitate virtuală şi un concept spațial realizat special, vizitatorii începeau prin a conduce chiar ei Vision iNEXT, urmând ca apoi automobilul să preia această funcție. În modul „Ease” – autonom – aceștia interacționau cu asistentul digital care putea controla orice tip de serviciu digital, de la videoconferințe la cumpărături şi funcții „smart home”.



O sumedenie de alți producători auto – mai mari sau mai mici – au avut și ei noutăți pentru CES 2019. Spre exemplu, startup-ul chinez Byton – care făcea furori anul trecut cu SUV-ul EV M-Byte, a adus la ediția de anul acesta versiunea gata de producție a cabinei acestuia. Iar aceasta rămâne fidelă prototipului, cu imensul „Shared Experience Display” (SED) de 48 inch amplasat pe toată lățimea habitaclului. Nu lipsesc nici excentricul display de 7 inch amplasat pe volan, iar constructorul a considerat necesară adăugarea și a unui nou ecran tactil de 8 inch amplasat între scaunele din față.


Japonezii de la Honda și Lexus s-au ocupat de roboți – fiecare în felul său, însă ambele companii punând accent pe capabilitățile mobilității autonome. Honda Autonomous Work Vehicle este un ATV autonom prezentat drept un asistent foarte capabil în zonele cu teren dificil. În schimb, un alt tip de ajutor ar putea fi oferit în viitor de celălalt concept prezentat la Las Vegas – P.A.T.H. (Predicting Action of the Human), un robot futurist dotat cu inteligență artificială și menit să ofere asistență în aglomerările umane. De cealaltă parte, Toyota a prezentat TRI-P4, cea mai nouă versiune a platformei sale de dezvoltare a tehnologiilor de condus autonome. Bazat pe Lexus LS, Toyota Research Institute (TRI) Platform 4.0 va intra în producție la primăvară, fiind destinat flotelor din programele de test „Guardian” și „Chauffeur”.



Nu în ultimul rând, Audi a decis să expună la CES viziunea sa cu privire la posibilitățile viitoare de divertisment la bordul automobilelor. Mai exact, prin intermediul subsidiarului Audi Electronics Venture GmbH, producătorul din Ingolstadt a devenit co-fondatorul unui nou startup – Holoride GmbH, care va dezvolta o nouă platformă deschisă tuturor producătorilor auto și dezvoltatorilor de conținut. Noutatea o reprezintă adaptarea, în timp real, a conținutului virtual (oferit prin intermediul ochelarilor de realitate virtuală) la mișcările automobilului – dacă acesta ia un viraj la dreapta, utilizatorul va percepe aceeași mișcare în cadrul experienței virtuale.

PUBLICITATE

ABONAMENTE

abonamente auto motos si sport

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

PUBLICITATE