Reportaje

BMW Seria 7

BMW Seria 7

Să iei contact cu un BMW Seria 7 este întotdeauna o bucurie. Dar să iei contact cu trei Serii 7 diferite este deja un festival al pasiunii pentru automobile.

Cu o grilă impunătoare și cea mai bună tehnologie din panoplia BMW, noua Serie 7 a debutat în primăvara aceasta, la Salonul auto de la Geneva. Puteam să o cunoaștem îndeaproape acolo, dar ar fi fost prea simplu, nu? Așa că decidem să dăm o fugă până acasă la ea, în München, susținuți de BMW și OMV. Și ne vom „teleporta“ acolo la bordul (încă) actualei Seria 7. O, ce plan minunat! Doar că prea simplu, așa că responsabilul cu comunicarea de la BMW, Alex Șeremet, decide să ne propună o provocare – să parcurgem distanța București – München cu un singur plin de carburant. Serios? 1500 km? Cu o Seria 7? Fie ea și diesel, fie ea și alimentată cu OMV MaxxMotion? „Am făcut un calcul, iar dacă obțineți sub cinci la sută, se poate! mă liniștește el din confortul biroului său din Pipera. Cum vreți. Eu nu insist.“ Face apoi un pas îndărăt, sesizând, desigur, îndoielile mele deloc lipsite de subtilitate. Prea târziu însă, bățul fusese băgat prin gard.

730d este modelul de intrare în gama Seria 7, dar, chiar și așa, prețul de bază se apropie de 100.000 de euro.

În timp ce eu nu știu să consum mult cu o Dacia Logan dCi, care nu vrea să sară decât vara de 6 l/100 km în oraș, colegul meu de expediție, Radu Chindriș, are vreo opt mașini pe-acasă, și niciuna „normală“. Printre ele, vreo trei W140, un E39, o ambulanță Mercedes (transformată în laborator foto) și, recent, un Isuzu Trooper cu motor V6 de 3,5 litri, pentru care un consum de 20 l/100 km e ceva firesc. Așadar, mai ales după câteva drumuri pe meleagurile părintești, în Alba, a căpătat ceva experiență în privința șofatului economic. Așa că acceptă provocarea fără să clipească: „Că doar nu avem nimic de pierdut, nu?“ Și iată-ne pornind timid, cu plinul de MaxxMotion Diesel făcut la OMV-ul de pe Iuliu Maniu și o viteză de 120 km/h setată pe tempomatul adaptiv imediat ce intrăm pe A1. Iar timpul începe să se scurgă povestind despre mașini în vreme ce ne relaxăm afundați în scaunele confortabile.

Prima oprire, la intrare pe Valea Oltului, unde parcăm „vedeta“ în „OMV-ul vedetelor“. Știm că nu va avea o fotografie pe peretele de onoare, dar ar merita – după aproape 200 km, acul rezervorului abia de s-a mișcat. Nici vorbă de alimentare, însă șoferii ar avea nevoie, așa că testăm noua gamă „Street Food by VIVA Cafe“: Pretzel Gourmet Wurst pentru subsemnatul și Pretzel Pork Burger pentru Radu.

Economie cu stil

Ne continuăm apoi drumul în același ritm economic, dar fără a fi încă prea convinși de posibilitatea de a ajunge până la München fără să realimentăm. Hotărâm să luăm decizia de a încerca la finalul zilei, după ce vedem în Arad cum stăm exact.

730d xDrive este o limuzină de peste 5 metri lungime și aproape două tone masă proprie. Totuși, cu un motor foarte eficient, un carburant de calitate și un șofer atent cu pedala de accelerație, poate obține consumuri excelente. În cazul nostru, după primii 400 km, computerul de bord afișează o valoare medie de 5,1 l/100 km, nu departe de cea comunicată oficial pentru regim extraurban, de 4,6 l/100 km. Până la Arad, coboară și mai mult, până la 4,9 l/100 km. Acul este la puțin sub trei sferturi, iar autonomia estimată de computer e de 1059 km, în timp ce noi mai avem 946 de parcurs. Hm, oare chiar o fi posibil? Ia să vedem…

Aș minți dacă aș spune că a doua zi nu a fost stresantă. Ceea ce a debutat ca o glumă s-a transformat în final în provocarea pe care poate că ar fi trebuit să ne-o asumăm încă de la început. Dintr-odată, ni se pare că tempomatul adaptiv frânează și accelerează prea brusc, iar orice viteză de peste 100 km/h crește prea mult consumul. Deoarece nu vrem să încurcăm pe nimeni, alegem să rulăm în spatele unor vehicule mai lente. Pentru scurtă vreme, în Ungaria, Radu reușește să coboare consumul afișat de computer până la valoarea oficială. Austria ne întâmpină apoi cu un cer superb, dar și cu dese picături de ploaie. Depășim 1100 km și mai avem aproape o treime de rezervor la dispoziție. Un șnițel la OMV ne încarcă nouă bateriile, căci BMW-ul nu dă niciun semn de oboseală.

Trec alte ore și alte sute de kilometri și… gata! Ajungem la hotelul din München care ne va găzdui în următoarele două seri, cu doar un plin de carburant OMV Maxx Motion Diesel. După 1506 km, consumul mediu înregistrat a fost de 4,8 l/100 km, iar „becul rezervei“ încă nu s-a aprins.

Noul 7

La întoarcere, am făcut un ocol și prin zona rurală a Germaniei, pentru a ne bucura de câteva drumuri într-un peisaj superb.

BMW Welt este o locație specială în inima Münchenului, care centralizează perfect universul acestei mărci. Nici showroom, nici muzeu, nici shop, ci parcă toate la un loc, Welt este locul de unde nemții își ridică noul automobil și unde turiștii fac cunoștință cu mai toată gama actuală a companiei, fie că vorbim de BMW, Mini sau Rolls-Royce.

Cele două zile petrecute la bordul actualului 7 îmi permit să observ cu ușurință diferențele față de noul model, expus în zona de lux, alături de două Serii 8 (Coupé și Cabrio), un X7 și conceptul M8 Gran Coupé. Din liniștea habitaclului care izolează perfect murmurul exterior, constat că cea mai mare parte a comenzilor, elementelor planșei de bord, consolei centrale, fețelor de uși și plafonierei a rămas identică. Dar sunt și schimbări, chiar importante. Am făcut cunoștință cu noul 7 în compania lui Martin Schleype, șef de comunicare pentru Seria 7, care ne-a prezentat mașina așa cum un profesor își prezintă materia unor elevi curioși.

la un moment dat, computerul de bord a coborât la valoarea pe care BMW a comunicat-o oficial pentru consumul extraurban al lui 730d xDrive: 4,6 l/100 km.

În primul rând, remarcăm instrumentarul de bord care a preluat layoutul mai tehnologizat pe care l-am descoperit prima dată la noul X5. Dar, cel mai important, interacționăm cu mașina prin intermediul sistemului de operare BMW 7.0 și Asistentului Personal Inteligent BMW, pe care îl poți „convinge“ din setări să răspundă la orice nume vei vrea să-i dai. Display-ul central poate afișa acum mai multe informații în același timp, iar în cazul versiunii cu ampatament lung, pe care o studiem interesați, ecranele de 10 inchi pentru locurile din spate (Rear-seat Entertainment) au acum funcție tactilă. Exclusivista piele Nappa având cusături extinse a fost adăugată pe lista de opționale, pe lângă noi ornamente decorative. Volanul are unele comenzi repoziționate, iar zona de încărcare wireless a fost mutată din cotiera centrală la baza consolei, însă tot nu poate găzdui telefoane foarte mari.

Radu Chindriș a luat foarte în serios misiunea de a ajunge de la București la München cu un singur plin de carburant OMV ­MaxxMotion Diesel.

Portofoliul de motoare pentru noul BMW Seria 7 a fost actualizat și el, incluzând acum un nou motor cu opt cilindri (4,4 litri, 530 CP) și o versiune hibridă plug-in de 394 CP, cu o autonomie electrică ce poate depăși 50 km. Printre sistemele de asistență a condusului și-a făcut loc și Reversing Assistant, care poate reface în marșarier traseul ultimilor 50 m parcurși cu viteză redusă.

Însă de departe cele mai importante modificări se regăsesc la designul exterior. Deși, în general, un facelift de model BMW tinde să fie destul de discret și, implicit, mai greu de recunoscut de cineva nefamiliarizat cu gama constructorului, noul 7 poate fi identificat din orice poziție ar fi privit. În spate, stopurile sunt mai înguste, sunt tridimensionale, au în compoziție negrul specific noilor modele și includ o baghetă luminoasă pe toată lungimea posteriorului. Pe lateral, ornamentul cromat de la baza ușilor face acum un unghi drept pe aripa din față. Dar cel mai ușor se remarcă noua parte frontală având botul ridicat cu 5 cm pentru a primi noua grilă cu 40% mai mare! Aceasta „fură“ întreaga atenție, deși toate elementele au fost redesenate în jurul său – capota, blocurile optice, parașocul și chiar sigla, care este, de asemenea, mai mare. Am fost surprins de noua grilă încă de când am văzut primele imagini (ca toată lumea, bănuiesc) și tot nu-mi dau seama când am ajuns să mă obișnuiesc cu ea – din imagini, după primul contact la Salonul de la Geneva sau în urma acestei vizite? Este însă clar că BMW a riscat aici, aducând în ecuație un element controversat, despre care se va vorbi mult. Dar pe de altă parte… cine nu vrea încă un motiv ca să vorbească despre mașini?

Benzinăriile OMV de pe traseu ne-au asigurat momentele de relaxare atât de necesare la un drum lung.

Primul 7

Despre siglă, vom mai vorbi și noi, când vom testa prima dată versiunea restilizată. Până atunci, ne-am găsit alt subiect: o vizită la BMW Classic, pe care nu-l puteam rata odată ajunși acasă la BMW. Avem însă parte de o vreme dușmănoasă, cum n-a fost nici înainte de sosirea noastră („Au fost 10 zile frumoase de primăvară“, ne povestea chelnerul de la restaurantul hotelului, în acea dimineață), nici după, a doua zi plecând din München pe un soare optimist, de martie care își intră în drepturi.

Astăzi însă, mașina pentru care am ajuns aici nu poate fi scoasă afară de sub pasarela dintre cele două service-uri din locație, căci ninge, iar exemplarul nostru are parte de un regim special. De condus nici nu se punea problema. Frustrant, dar ce să-i faci? Așa se întâmplă cu mașinile speciale, adevărate VIP-uri motorizate. Iar acest BMW este cu adevărat „very important“, căci e vorba de o Seria 7 E23 propulsată de o unitate realizată de BMW Motorsport, care se regăsea și în M5-ul E28 și M635-ul CSi E24 la vremea lor. Motorul cu nume de cod M88 avea o configurație clasică BMW, cu șase cilindri în linie, o cilindree de 3,5 litri și o putere maximă de 286 CP. Mașina s-a numit 745i, la fel ca vârful de gamă european, care însă avea sub capotă un motor similar, dar supraalimentat și cu numai două supape pe cilindru (M30), și nu era atât de puternic.

Versiunea cu ampatament lung are 14 cm în plus, de care se bucură exclusiv pasagerii din spate. Pe consola spate, aceeași tabletă Samsung cu Android 6.

Dacă adăugăm și suspensia modificată față de a 745-ului european, și frânele furnizate tot de Departamentul motorsport, ar fi trebuit să se numească M7, dar BMW n-a vrut asta (și de atunci, tot nu vrea). Poate, și pentru că decizia producției sale nu s-a luat acasă, în München, ci în Africa de Sud. Și asta, pentru că sud-africanii și-au dorit un 745i pentru propria piață, însă BMW nu a putut furniza modelul european în configurație cu volan pe dreapta, care nu era compatibilă cu poziționarea turbinei de supraalimentare.

În lipsa unei plimbări cu prețiosul model, fie chiar și prin curtea sediului, ne bucurăm ca niște copii de un test drive „la rece“, încercând diversele locuri din mașină și apăsând vinovat pe multitudinea de butoane care reprezentau ideea de hi-tech în anii 1980. Radu termină de fotografiat și plecăm reluând tema garajului de vis, pe care o abordează constant orice pasionat auto în discuții, certându-ne reciproc că nu am mai jucat la Loto din timpul facultății.

Gata cu „eco“!

Marți dimineață, dăm cu banul ca să vedem cine conduce primul, pentru a se bucura de autostrăzile nemțești fără limitarea vitezei maxime.

Radu scoate o monedă indoneziană de 500 de rupii (nu mă întrebați…) și pierde jocul, așa că se așază resemnat în dreapta, după ce, în prima parte a drumului, a fost eroul care, cu stoicism, a rezistat cel mai mult în spatele autocarelor și TIR-urilor pentru a ne atinge scopul.

Grila mai mare cu 40% este combinată cu faruri mai subţiri cu 35% pentru a crea un contrast stilistic inedit, perfect pentru a stârni discuții în cercurile de pasionați.

Alimentăm de la OMV și pornim spre casă. De data aceasta, fără niciun scop „eco“ – ne-am lămurit că avem o limuzină economică, acum a venit timpul să aflăm și cât de rapidă este. BMW-ul trece lejer prin traficul aproape organizat din München, pentru a ieși pe autostradă cu un consum de 8,2 l/100 km. Adevărul este că astăzi nu ne mai interesează acest aspect, însă continuăm să controlăm din reflex cifrele afișate de computerul de bord. Mitul autostrăzii fără limită de viteză se spulberă destul de repede, căci traficul nu ne ajută în încercarea de a atinge viteza maximă de 250 km/h, pentru a readuce echilibrul în zenul nostru de „petrolheads“. Depășim totuși de vreo două ori 220 km/h, cu o naturalețe aproape surprinzătoare, dar BMW-ul nostru se simte cel mai bine la vitezele normale de autostradă. Cu 140 km/h pe bord, motorul toarce molcom la 1700 rpm în treapta a opta, și numai discrete zgomote aerodinamice pătrund la interior. Am putea jura că nu se poate mai bine și totuși aflăm în incursiunea noastră că versiunea restilizată este încă și mai bine antifonată. Dieselul își anunță prezența doar când o călcare mai brutală a pedalei de accelerație pare că-l trezește la viață. Și revenind la consum, 735d xDrive consumă 6,5 l/100 km pe autostradă, în habitatul său natural. Încheiem ziua tot în Arad, nu înainte de a face un plin de Maxx Motion Diesel la OMV-ul din Nădlac.

Tabloul de bord este complet nou pentru Seria 7, însă îl mai putem întâlni și la alte modele ale gamei, cum ar fi noul X5.

A doua zi, ne bucurăm de autostrăzile Transilvaniei și de soarele pe care nu l-am avut la München. Timpul trece ușor, condimentat cu ce ne-am obișnuit deja – povești cu mașini și gustări la OMV. Pe Dealul Negru, ne strângem spatele în scaunele Confort (2255 de euro) cu sprijin lateral variabil și depășim tot, de fiecare dată când drumul ne permite. Până la urmă, vorbim de o limuzină BMW încălțată cu pneuri 245/45 R19, cu motor de 265 CP, centru de greutate coborât și caroserie din materiale ultraușoare.

Ecranele pentru pasagerii din spate sunt acum tactile.

La drum, Radu preferă modul Eco de șofat, chiar și când este dispus să forțeze limitele legale de viteză. „Are reacția perfectă la pedală, nu răspunde atât de brutal ca în Comfort sau Sport. Așa trebuie să fie o limuzină, să nu-l deranjeze pe cel din spate“, glumește el. Eu mărturisesc că prefer Comfort – până la urmă, cel mai confortabil e să folosești modul în care pornește mașina, fără să-ți mai bați capul cu alte opțiuni, nu? Sport afișează un tablou de bord roșu și alternează diverse reacții ale mașinii, dar nu e pentru noi. Nu astăzi și nu cu mașina asta. Însă orice mod am alege, carburantul OMV MaxxMotion este pregătit să scoată ce e mai bun din dieselul de sub capotă.

 

Comenzile de pe volan au o formă regândită.
Noi materiale nobile pot fi comandate pentru habitaclu.
Lungimea totală a crescut cu 22 mm. Stopurile au o formă tridimensională, iar evacuările sunt „pe bune“.

Parteneriat pentru performanță

Nu am fi putut realiza această minunată incursiune prin lumea Seriei 7 fără ajutorul BMW și OMV. Cele două companii sunt partenere pentru performanță, carburanții MaxxMotion fiind ideali pentru a pune în valoare specificul deosebit al motoarelor BMW. OMV se străduiește constant să le ofere clienților cei mai buni carburanți, care prelungesc durata de viață a vehiculelor și, în același timp, protejează mediul înconjurător.

Exteriorul acestei versiuni diferă de al celei europene doar datorită jantelor BBS Mahle de 16 inchi. Nu există detalii speciale sau sigle M la exterior.

Odată cu lansarea carburanților OMV MaxxMotion, compania a atins poziția de lider de piață pentru carburanți de înaltă performanță și calitate. Având la bază un pachet de aditivi de ultimă generație, OMV MaxxMotion Diesel facilitează o funcționarea optimă a automobilului la temperaturi foarte scăzute, de până la minus 38 de grade Celsius (valoarea TLF conform standardului european EN 590, TLF fiind temperatura-limită de filtrabilitate, temperatura până la care mașina pornește la prima cheie). Moleculele unice de curățare contribuie la menținerea motorului curat pe termen lung, prin eliminarea depunerilor din injectoare. În plus, MaxxMotion Diesel previne fenomenul de coroziune ce apare în timp la utilizarea unui carburant obișnuit și protejează subansamblurile motorului. Protecția împotriva coroziunii sistemului de alimentare și a rezervorului contribuie la funcționarea optimă a motorului o perioadă mai îndelungată. OMV ne-a menționat că, în ceea ce privește carburantul pe care l-am folosit noi, acesta are trei mari calități: curăță activ depunerile din motor, prin prezența moleculelor sale unice de curățare; oferă 100% eficiență împotriva coroziunii și este de încredere indiferent de anotimp.

Spre deosebire de exterior, habitaclul este specific modelului, cu piele Nappa și diverse comenzi repoziționate față de modelul european.

Pe noi ne-a convins atât experiența acestui test, cât și ospitalitatea localurilor Viva Cafe, de care ne-am bucurat pe deplin pe parcursul acestei excursii. Cele 4 zile petrecute pe drum ne-au oferit șansa de a încerca diverse produsele alimentare din meniu și așa se face că, în mod ironic, BMW-ul nostru nu a avut nevoie decât de trei opriri pentru alimentare, pe când nouă ne-au trebuit mult mai multe.

Doar 17 unități au avut transmisie manuală cu cinci trepte (și tipar „dogleg“)

Da, am ajuns la München cu un singur plin de carburant. Acum, ne-am liniștit. Se poate. De ce ar face-o cineva? Nu știm. Și nici nu încurajăm pe cineva să repete isprava. Nu are logică, dar arată un lucru, și anume la ce nivel de eficiență a ajuns astăzi un automobil convențional. Până la urmă, nici Concorde-ul nu avea logică, cel puțin financiar vorbind, însă a arătat vreme de câteva decenii că se poate zbura de două ori mai sus și de două ori mai repede decât cu avioanele de linie obișnuite.

Un motor performant, cu patru supape pe cilindru, dezvoltat de divizia motorsport, ajuns aproape întâmplător sub capota Seriei 7.
Indicatoarele inscripționate M îl anunță pe șofer că este vorba de o versiune specială. Este sau nu un M7? Fiecare poate decide aici…

Acum, planul cu Radu este simplu: când facem București – München cu un automobil electric, cu o singură încărcare a bateriilor? La predarea mașinii, îl întreb asta pe Șeremet, care îmi dă un răspuns sec, însoțit de un râs zgomotos: „Niciodată!“ Și cam are logică. Dacă bateriile vor ajunge la un moment dat atât de performante, oricum nu se va întâmpla înainte de 2030. Numai că tot pe atunci se estimează că vor apărea mașinile cu autonomie de nivel 5. Și în calitatea sa de navă-amiral a gamei, este foarte posibil ca Seria 7 să fie primul BMW astfel echipat. Așa că, și dacă vom repeta experiența peste 15 ani, nu vom mai fi noi la volan. Pentru că nu vom mai avea volan…

O Seria 7 nouă, de 130.000 de euro sau una exotică, cu o valoare greu de estimat, dintr-o serie de doar 209 exemplare?

 

 

Text: Dan Scarlat

Foto: Radu Chindriș, Dan Scarlat

 

 

PUBLICITATE

ABONAMENTE

abonamente auto motos si sport

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

PUBLICITATE