Test-drive Teste

Aston Martin Rapide S

1

După 4 ani, singurul model Aston Martin cu patru portiere se împrospătează, dar rămâne fidel designului care l-a consacrat. Principala noutate este însă motorul V12 de 6 litri, mai puternic și cu o tendință spre vehemență.

Text: Heinrich Lingner

 

În Anglia, unde unii arbori genealogici pot fi urmăriți până la Wilhelm Cuceritorul, nu e cine știe ce senzație dacă totuși ceva atinge vârsta de 100 de ani. Cu toate astea, pentru o mică firmă auto care, în acest răstimp, a construit mai puține mașini decât VW într-o săptămână de lucru, este totuși un motiv de bucurie. Aston Martin a fost înființat sub un alt nume, în 1913 și, de atunci, a produs 65.000 de mașini. Toate astea e bine să le știm dacă vrem să înțelegem de ce, după 4 ani, modelul Rapide primește doar un facelift, un S lângă nume, precum și 81 CP în plus, un mic supliment de cuplu și amortizoare adaptive. De parcă piloții de Rapide s-ar fi plâns în trecut de lipsa performanței.

Motorul V12 are acum cu 81 CP în plus. Care doar ei ar fi de ajuns pentru o mașină de talie mică.
Motorul V12 are acum cu 81 CP în plus. Care doar ei ar fi de ajuns pentru o mașină de talie mică.

Sigur că nu au făcut-o, deoarece, cu un V12 sub capotă și 477 CP, Rapide era motorizat destul de bine și până acum.  De acum înainte totuși, puternicul motor aspirat de 6 litri are 558 CP, însă doar cei mai iscusiți își vor da seama de creșterea performanțelor.  Pe cronometru, diferențele sunt în domeniul zecilor la secunde, nimic spectaculos despre care să merite a scrie. La fel cum nu e foarte important nici că Rapide se află acum în clasa mașinilor care ating 300 km/h. Pentru că noi, cei rafinați, știm de mult că adevăratul lux nu înseamnă să ai din toate mai mult, ci doar ceva mai mult decât absolut necesar.

Test: BMW M135i

Desigur, acest ceva mai mult nu se limitează, în cazul lui Rapide S, la performanțe. Prin designul îmbunătățit în părțile frontală și posterioară, a căpătat o definiție mai bună a profilului, are o privire mai severă în ochii săi de xenon încadrați de leduri, iar centrul de greutate a coborât, odată cu motorul, doar câțiva milimetri. De coborât n-a coborât însă și greutatea mașinii, care este de circa două tone, fără pasageri. O greutate de altfel frumos ascunsă, deoarece caroseria se întinde peste platforma VH la fel de frumos ca o rochie strâmtă de seară, la care doar eticheta îți indică măsura. Cu linii de lumină și de profil iscusit plasate, versiunea cu patru portiere a lui Aston își ascunde dimensiunile uriașe (ampatament de 2989 mm și lungime totală de 5020).

Transmisie automată cu selector sub formă de buton rotativ și padele pe volan
Transmisie automată cu selector sub formă de buton rotativ și padele pe volan

La exterior, mare; în interior, GT

Dar aceste dimensiuni nu prea le sunt de folos pasagerilor din spate, lucru care era și pe vremuri la fel. Pentru adulți, cele două scaune individuale nu sunt deloc comode, în ciuda formei frumoase, comode, a șezutului încălzit și a celorlalte dotări opționale. Urcarea prin ușile mici este dificilă, iar spațiul de confort la cap, picioare și genunchi e extrem de limitat. Oricum, Aston Martin îl consideră pe Rapide nu atât o mașină cu patru locuri, cât, mai degrabă, un GT pentru doi, care oferă ceva flexibilitate datorită portierelor din spate.

Chevrolet Camaro Transformers Edition

Adevărata distracție se află, chiar și la Astonul cu patru locuri, numai în spatele volanului. Dimensiunile sale pot fi apreciate extrem de imprecis pe cronometru sau pe porțiunile de drum parcurse rapid, și nu par să corespundă absolut deloc cu cifrele din fișa tehnică. Ținuta de drum, feedbackul direcției, frânele și trenul de rulare, sunetul și viteza, răspunsul inconfundabil al unui puternic motor cu aspirație – toate astea te fac să te simți alert și conectat, astfel încât portierele suplimentare și scaunele din spate sunt date uitării după primele viraje, până la următoarea privire aruncată în oglinda retrovizoare.

Tunelul cardanic separă cele două locuri spate elegante, dar înguste.
Tunelul cardanic separă cele două locuri spate elegante, dar înguste.

Și dacă acum doriți să știți cât costă o astfel de distracție: exact 189.950 de euro. Dotările includ transmisie automată touchtronic, tren de rulare adaptiv, jante din aluminiu de 20 de inchi, sistem de navigare și umbrelă în dotarea portbagajului, dar, din pricina atât de atrăgătoarei lipse de opționale, probabil că niciun Rapide ieșit din fabrică nu va costa mai puțin de 200.000 de euro. Nu de alta, dar, în cei 100 de ani aventuroși care au trecut de la înființarea firmei, un lucru a rămas neschimbat: de cele mai multe ori, cine întreabă de preț nu și-l poate permite.

ams 06/2013




PUBLICITATE

NEWSLETTER





CATALOGUL AMS

PUBLICITATE