Auto util Gadgeturi Magazin Noutăți Reportaj Tehnică

Ar trebui să avem încredere în mașinile care „se conduc” singure?

De ce oamenii ar trebui să aibă încredere în mașinile care „se conduc” singure

Până acum, oamenii au avut control absolut asupra mașinilor. Acestea execută anumite taskuri în mod automat, dar întotdeauna este un om implicat în luarea deciziilor asupra când și cum sunt îndeplinite aceste sarcini. În acest debut de secol XXI, încorporarea tehnologiilor în viaâa de zi cu zi nu este doar ceva cât se poate de comun, ci și în conctinuă creștere, trend la care ia parte, evident, și industria auto! Începutul a fost făcut cu câțiva senzori și sistemele de asistență la parcare. La polul opus, cel mai avansat sistem instalat la bordul unei mașini este cel de conducere autonomă de pe Tesla, dar chiar și acesta necesită intervenția umană.

În prezent, majoritatea companiilor de renume sunt implicate în dezvoltarea automobilelor capabile să se „conducă” singure, fără a mai necesita intervenția umană, dar apare întrebarea: sunt oamenii pregătiți pentru așa ceva?

Autonomia totală este pasul logic din moment ce back-up-ul pe care îl asigură un șofer uman este întotdeauna predispus erorilor. Când o persoană este distrasă este foarte greu să o refocusezi asupra a ceea ce are de făcut, ceea ce conduce invariabil la o situație periculoasă atunci când este vorba despre pilotarea parțial autonomă. Un scenariu plauzibil în acest context: un „șofer” absorbit de acțiunea dintr-un film sau de frumusețea dintr-un selfie nu va observa prea curând semnalele de pericol pe care le trimite sistemul de conducere autonomă… Pe de altă parte, infamul accident fatal provocat de un Tesla ce rula sub conducere autonomă este încă extrem de prezent în amintirea ceor interesați de acest domeniu. Tocmai de aceea, am putea spune că accidentul respectiv a aruncat în aer încrederea oamenilor în această tehnologie, chiar dacă autoritățile nu au tranșat elocvent răspunsul la întrebarea: a fost greșeală tehnologică sau umană?

Banii sunt o problemă

Autonomia totală este o chestiune cât se poate de atractivă pentru companii precum Uber, care se implică activ în testare alături de alte companii care doresc să servească o felie consistentă din ceea ce va reprezenta această industrie în viitorul mai mult sau mai puțin apropiat. Dar aici nu mă refer la banii investiți în dezvoltarea rulării autonome, ci la milioanele de șoferi care își văd amenințat locul de muncă. Aceasta este o chestiune pe care trebuie să o ia în calcul în special guvernele, care vor trebui să genereze programe de tranziție și reconfigurare profesională pentru toți cei care nu-și vor mai putea câștiga pâinea în spatele volanului. Chiar și în aceste condiții, sunt convins că meseria de șofer nu va dispărea, deoarece unele drumuri au configurații atipice, fiind greu de străbătut sub „conducerea” unei nvigații electronice. La fel, de astfel de programe vor avea nevoie și mecanicii din service-urile auto, având în vedere că mașinile viitorului vor fi din ce în ce mai mult „computere mobile” decât conglomerate de subansamble mecanice. Ca fapt divers, inclusiv noi – ziariștii auto – probabil că vom rămâne fără obiectul muncii într-un astfel de viitor…

De ce să dăm o șansă mașinilor care „se conduc” singure

În ciuda tuturor grijilor, rularea complet autonomă are de partea sa argumente greu de contestat, astfel că pare direcția corectă de urmat în viitor. Să nu uităm că fiecare inovație aduce cu sine o nouă oportunitate: pentru fiecare job pierdut probabil că va apărea o nouă meserie, pentru fiecare mașină cu rulare complet autonomă va apărea o persoană care va simți recunoștință, pentru că este incapabilă să șofeze în condițiile actuale (fie din neștiință, fie din cauza unor factori ce țin de sănătate). Dar, cele mai mari avantaje pe care le vor aduce mașinile cu rulare autonomă sunt: reducerea drastică a numărului de accidente fatale datorate alcoolului, drogurilor, oboselii, etc. și evitarea constionării traficului deoarece – fiind mașini inteligente – se vor avertiza între ele și vor alege rute alternative, funcționând independet și interdependent (ca într-o matrice). Nu în ultimul rând, vor fi mai ecologice!

 




PUBLICITATE

ABONAMENTE

NEWSLETTER





CATALOGUL AMS

EVENIMENTE

PUBLICITATE