Blog

Am atins oare fundul prăpastiei?

Analizăm cauzele care au dus la al cincilea an de scădere al vânzărilor de mașini noi. Piața auto se îndreaptă către nivelul de la începutul anilor 2000, ceea ce atrage după sine consecințe nebănuite.

shutterstock_29844040

Când credeam că vânzările de mașini noi s-au stabilizat și că am atins proverbialul fund al prăpastiei, toate previziunile mi-au fost date peste cap de capacitatea nebănuită a pieței de a surprinde în mod negativ. Deși anul începuse bine, cu creșteri puternice chiar și în condițiile unei piețe europene ce dădea semne de slăbiciune, turația motoarelor a fost redusă la minimum după jumătatea anului, și se pare că ne îndreptăm către o nouă „Groapă a Marianelor“, adică un nou punct de minim în evoluția vânzărilor de mașini noi din ultimul deceniu. Datele oficiale oferite de către Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor sunt necruțătoare. Cele mai recente statistici disponibile înainte de închiderea ediției arată că, după primele 10 luni ale anului, putem trage linie și constata că înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu peste 12 procente față de perioada similară a anului trecut. Mai exact, în perioada ianuarie–octombrie 2012 au fost raportate 55.910 de înmatriculări noi, față de 63.709 în ianuarie–octombrie 2011.

Își mai amintește cineva vremurile în care se vindeau peste 300.000 de autoturisme noi în fiecare an? Până și eu, unul dintre cei puțini care urmăresc îndeaproape piața în fiecare lună, trimestru sau an, încep să uit, nu mai vorbesc de dealeri, pentru că ei cel puțin par să se fi resemnat cu noile realități. De altfel, cu oricine discuți, reprezentanți ai producătorilor, importatorilor sau direct cu oamenii din showroom, previziunile despre anul următor lipsesc cu desăvârșire. Toți se feresc să mai avanseze cifre de vânzări sau orice alt fel de planuri pentru că puterea pieței de a surprinde în mod negativ an de an i-a năucit pe toți.

Vânzările de mașini uzate au explodat în 2012

Cauzele care stau în spatele acestor cifre îngrijorătoare – ca să folosesc un eufemism – țin foarte mult de natura pieței autohtone, deci sunt deficiențe structurale, greu de remediat.  În anii de boom, vânzările au fost susținute în special de creditarea ieftină și accesibilă, dar și de nevoia de înnoire a parcului auto. Puterea de cumpărare nu era nici pe departe pe măsura nivelului vânzărilor atins în ani excepționali precum 2006, 2007 sau chiar 2008, an în care s-a consemnat prima scădere, dar redusă ca amploare. Acum, accesul la creditare pentru achiziția de mașini este mult mai restrâns, iar cei care și-au luat atunci mașini și care, teoretic, ar trebui să le schimbe nu prea o fac pentru că fie nu își permit, fie le este frică de un viitor incert. Mai mult, cumpărători noi apar greu tocmai din cauza puterii de cumpărare reduse la nivelul întregii populații. Oamenii preferă mai degrabă să-și cumpere o mașină uzată exact de câți bani au, în loc să se împrumute pentru una nouă, iar programul Rabla a funcționat anul acesta foarte prost, din cauza întârzierilor și tichetelor puține aruncate în piață, pe fondul dezinteresului autorităților și a instabilității politice.

Există totuși un segment al pieței auto care merge bine, cel al vânzărilor de mașini uzate. Toate datele, pe care le-am analizat într-un articol separat în această ediție, arată fără îndoială că 2012 a fost anul automobilelor second hand, mai exact cel al importurilor, care au crescut cu 82% în primele 10 luni, față de 2011.

Citroën în dificultate

Consecințele acestor evoluții se văd în felul în care s-au adaptat dealerii de mașini. Aproape toți fac buy-back, comercializează și autoturisme la mâna a doua, și nu vând nicio mașină nouă fără un discount substanțial. Din păcate, piața din România a devenit atât de mică, încât unii importatori, filiale ale marilor producători deschise între 2006 și 2008, ar putea să-și închidă reprezentanțele din motive ce țin de pierderi imposibil de suportat.

_RBC6024

Citroën este prima victimă, francezii anunțând că vor renunța la filiala românească și că vor pasa activitatea de import și promovare a mărcii către Trust Motors, importatorul Peugeot, de la 1 ianuarie 2013. Așadar, anul următor nu va începe sub auspicii prea bune, incertitudinea fiind cuvântul de ordine în piața auto. Nici eu nu mă voi aventura la vreo previziune pentru 2013, pot doar să sper că am atins fundul oceanului și că, de acum, putem să ne gândim și la o creștere, oricât de modestă, măcar pentru moralul celor din piață.

 




PUBLICITATE

ABONAMENTE

NEWSLETTER





CATALOGUL AMS

EVENIMENTE

PUBLICITATE